آیا سلاح‌های ایران در یمن تهدید جدیدی علیه اسرائیل است؟

پس از توافق تهران – ریاض، جمهوری اسلامی ممکن است منابعی را که به یمن ارسال کرده است در جبهه جدیدی علیه اسرائيل به کار گیرد

مبارزان حوثی سوار بر خودرو نظامی در صنعا پایتخت یمن، سوم ژانویه ۲۰۱۷ ـ AFP

اورشلیم پست در گزارشی که روز یکشنبه نهم آوریل (۲۰ فروردین) منتشر کرد، به تحلیل این موضوع پرداخت که آیا توافق تهران – ریاض و برقراری صلح در یمن، به تشدید حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل منجر خواهد شد؟

این نشریه در گزارش خود نوشت: «پس از سال‌ها ممکن است جنگ در یمن به پایان برسد. اتفاق‌هایی از جمله سفر هیئت سعودی-عمانی به صنعا به منظور تلاش برای برقراری صلح، این احتمال را مطرح می‌کند که هشت سال جنگ در یمن پایان یابد. چنین اتفاقی در بحبوحه روابط جدید ایران و عربستان، خبر خوبی برای یمن خواهد بود. ایران و عربستان سعودی ممکن است سفارت‌های خود را بازگشایی کنند و در یمن، توافق صلح به معنای بازگشایی بنادر و سرازیر شدن کمک‌ها به این کشور است. همانطور که برخی رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند، ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی محدودیت هشت ساله واردات از بنادر یمن را لغو کرده است. این تصمیم به دنبال کاهش محدودیت‌ها در ماه فوریه برای ورود کالاهای تجاری به بندر غربی حدیده، بندر اصلی یمن، تحت کنترل حوثی‌ها است.»

اورشلیم پست در ادامه با اشاره به این که حوثی‌های مورد حمایت ایران اکنون انباری از تسلیحات از جمله موشک‌های بالستیک و پهپادها در اختیار دارند که نمی‌توانند علیه عربستان سعودی از آنها استفاده کنند، نوشت: «جمهوری اسلامی ممکن است تسلیحات و بودجه حوثی‌ها را به جبهه‌های دیگر منتقل کند. این امکان وجود دارد که حوثی‌ها و ایران اکنون به دنبال تمرکز تهدیدات بر اسرائیل باشند. چنین اتفاقی می‌تواند به معنای افزایش تهدیدها برای فعالیت کشتیرانی در سواحل عمان باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این رسانه، ایران در گذشته کشتی‌های تجاری را با هواپیماهای بدون سرنشین در سواحل عمان هدف قرار داده است. حوثی‌ها نیز مدت‌ها است که تلاش می‌کنند به درگیری‌های دیگر در منطقه بپیوندند. آنها که از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کنند، شعارهایی مبنی بر «لعنت بر یهودیان، مرگ بر اسرائیل» سر می‌دهند. با چنین رویکردی، حوثی‌ها سال‌ها است پیام می‌دهند که می‌خواهند در عملیات کمک به فلسطینی‌ها و دفاع از «مسجد الاقصی» شرکت کنند.

در بخش دیگری از تحلیل اورشلیم پست آمده است: «حوثی‌ها از سلاح‌های پیشرفته خطرناک برخوردارند و ایران در سال ۲۰۲۱ حتی پهپادهای کامیکازه دوربرد را به یمن فرستاده است. حوثی‌ها بستر آزمایش بسیاری از پهپادهای ایرانی بودند، از جمله فناوری پهپادهایی که اکنون روسیه علیه اوکراین از آنها استفاده می‌کند. این موضوع، ماهیت خطرناک حوثی‌ها و همچنین پیامدهایی را که ممکن است توافق صلح در یمن به همراه داشته باشد نشان می‌دهد.»

به گزارش این رسانه، در چنین شرایطی که حوثی‌ها ممکن است آماده پایان دادن به جنگ نباشند، ممکن است سلاح‌هایشان را به سوریه یا جبهه‌های دیگر منتقل کنند. ایران نیز ممکن است از منابعی که به یمن ارسال کرده، در خطوط مقدم جبهه جدید استفاده کند.

 با توجه به هشداری که این هفته از سوی ایالات متحده درباره احتمال افزایش تهدیدات ایران در خاورمیانه صادر شد، ممکن است توافق صلح یمن، ایران را قادر سازد که حملات را در بخش‌های دیگر متمرکز کند.

 ایران پس از امضای قرارداد با عربستان سعودی، اکنون ممکن است فرصت بیشتری داشته باشد که بر تهدیدها علیه اسرائیل و ایالات متحده متمرکز شود، زیرا جمهوری اسلامی مدت‌ها است می‌خواهد نشان دهد که در برابر حضور این دو کشور در منطقه «مقاومت» می‌کند.

بیشتر از جهان